دانلود تحقیق درمورد انسان شناسي در اسلام

دانلود تحقیق درمورد انسان شناسي در اسلام

0 2.4k
دانلود تحقیق درمورد انسان شناسي در اسلام

با دانلود تحقیق در مورد انسان شناسي در اسلام در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق انسان شناسي در اسلام را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق انسان شناسي در اسلام ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد انسان شناسي در اسلام

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:27 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه

علوم انساني ، علومي هستند که به مطالعه رفتارها و شرايط مربوط به زندگي انساني  مي پردازند . روان شناسي علمي است که به مطالعه رفتار انسان مي پردازد ، جامعه شناسي نيز همين طور است انسان شناسي نيز از مقوله هاي همين علم است .

دو شاخه از علم روان شناسي و جامعه شناسي وجود دارد . روان شناسي سعي مي کند رفتار را از کوچک ترين تا بزرگ ترين واحد مورد مطالعه قرار دهد . کوچک ترين واحد رفتار انساني عکس العملي است که او در برابر يک محرک از خود نشان مي دهد .ضربه زير زانو يک بازتاب است و پريدن يک رفتار است . روان شناسي کل وجود انسان راتحت عنوان شخصيت مورد مطالعه قرار مي دهد .

جامعه شناسي از ديدگاه گيدنز مطالعه زندگي اجتماعي ، گروه ها و جوامع انساني است ، مطالعه اي هيجان انگيز و مجذوب کننده که موضوع اصلي آن رفتار انسان به  عنوان موجودي اجتماعي است . دامنه جامعه شناسي بي نهايت وسيع است و از تحليل بر خورد هاي زود گذر بين افراد تا بررسي  فرايند هاي اجتماعي جهاني را در بر مي گيرد . جامعه شناسي به مطالعه فرد نمي پردازد ، بلکه به مطالعه گروه ها و جوامع مي پردازد و مطالعه فرد را عهده روان شناسي گذاشته است . اما اين سؤال که آيا انسان را مستقل در نظر نگيريم ؟ قطعاً صحيح نيست ، زيرا انسان استقلال دارد هر چند قسمت اعظم شخصيت وي در جامعه شکل مي گيرد و در عين حال فرديتش نيز در اينجا محفوظ است .

سؤال هايي که انسان به آنها پاسخ مي دهد عبارتند از :

1)  دامنه حقيقي وجود آدمي از کجا آغاز و به کجا مي انجامد ؟

2)  زير ساختارهاي رفتارهاي آدمي چيست ؟

3)  تفاوت هاي اصلي و بنيادي انسان با حيوان در چيست ؟

4)  نيازها و اهداف حقيقي انسان چيست و چگونه مي توان به آنها  پاسخ داد ؟

انسان شناسي در اسلام : انسان شناسي ديني

انسان شناسي دين ( بويژه انسان شناسي از ديدگاه اسلام )

معرفتي است که انسان درباره خود از منبع وحي دست مي آورد .

انسان شناسي ديني نسبت به ساير انسان شناسي ها امتيازاتي دارد که عبارتند از :

1) زيرساخت هايي از رفتار انسان را بيان مي کند که طريق تجربي و فلسفي نمي توان به آن رسيد

مثلاً در سوره اعراف آيه 172 آمده که : وَ إِذ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِيءَ ادَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُرِّيتَهُم وَ اَشهَدَ هُم عَلَي أَنفُسِهِم أَلَستُ بِرَبِّکُم قَالُوا بَلَي شَهِدنَا أَن تَقُولُوا يومَ القِيمَهِ إنَّا کُنَّا عَن هَذَا غَافِلِينَ .

خداوند از پشت انسان ذريه او را گرفت .ذريه يعني فرزندان منتها اشاره به يک عالم کوچک دارد ؛ گويي زماني که ما کوچک ترين واحد خودمان بوديم . آن زمان و انگار خداوند مارا گرفته و خودمان را به خودمان گواه گرفته است . يعني در زماني که ما بسيار ناچيز بوديم خداوند از ما گواهي گرفته است آيا من خداي تو نيستم ؟ همه ما شهادت داديم که بله تو خداي ما هستي .

2) تقدم و تأخر آن در گستره اي فراتر از زمان و مکان مي باشد ،زماني که در اختيار ما هست همان عمر ما مي باشد . عالم فقط در دامنه تولد و مرگ محدود نمي شود . قبل و بعد از هر فرد انسان هايي بوده اند و هستند و تاريخ محدود به چنين چيزي نمي شود . تاريخ به زماني بر مي گردد که انساني در روي زمين وجود نداشته و فرضيتي نبوده و زماني خواهد بود که اين کهکشان ها و کائنات نخواهند بود . ما مي توانيم خود را در دامنه تاريخ خويش مطالعه کنيم ولي گاهي بايد فراتر از اين رفت ؛ قبل از خلقت يا بعد از خلقت در قرآن هست :

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر